Foto Lege kantoren op Terminal-Zuid

Het jaar 2020 was een bijzonder jaar, dat de geschiedenisboeken in gaat. De coronacrisis bracht ons veel onzekerheden en voor sommigen ook veel extra werk. We kregen te maken met ongekende maatregelen, waaronder fulltime thuiswerken voor de meeste medewerkers. Weg was de gezelligheid met collega’s op kantoor. Thuiswerk moest voor velen gecombineerd worden met de zorg voor kinderen en homeschooling. De verantwoordelijkheden op het werk liepen door en bij bepaalde clusters ontstond zelfs extra werkdruk vanwege o.a. reisannuleringen en de uitgifte van vouchers, het extra werk dat de afschaling van posten teweegbracht en het repatriëren van burgers en collega’s in het buitenland. Allemaal maatwerk naast het reguliere werk, dat gewoon door bleef gaan. Wat mij opviel is dat ondanks de drukte en het gemis van sociale contacten, ik een enorme veerkracht zag. Collega’s hebben elkaar gesteund, ondanks de fysieke afstand is er toch sociale cohesie en hebben we aandacht voor elkaar.

Paul Heemskerk
Paul Heemskerk, directeur 3W

Ondanks dit alles draaide onze dienstverlening gewoon door, vanuit huis dit keer. Waar we aanvankelijk nog dachten dat de situatie een paar weken of maanden zou duren, hebben we bijna een heel jaar thuisgewerkt. Ons reguliere werk ging en gaat door, de klanttevredenheid is goed (een 8!, zo bleek uit het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek). In dit jaarverslag belichten we hoe we ondanks Corona onze dienstverlening hebben gecontinueerd, en zelfs geoptimaliseerd.  

  • HDPO en 3W slaagden erin om het reorganisatietraject invlechting van twee HDPO onderdelen (administratie en servicedesk) naar 3W/DRM voor 1 april te realiseren! Een heel knappe prestatie van alle collega’s’ die daarbij betrokken waren.

  • De afdeling Travelpoint/TEM heeft het in het voorjaar heel erg druk gehad met alle annuleringen van dienstreizen en de uitgifte van vouchers, hiervoor moesten ze contacten leggen met de betrokken collega’s rijksbreed.

  • Voor het FCO (overvliegvergunningen) was sprake van hechte samenwerking met Team Bijzondere Bijstand Buitenland (Directie Consulaire Zaken en Visumbeleid) in verband met de repatriëringen en de hectiek daaromheen. FCO werd tijdelijk versterkt met een aantal collega’s van de Consulaire Service Organisatie en elders binnen BZ. Heel mooi om te zien dat dat heel snel kan! Uiteindelijk hebben we zo 50.000 gestrande Nederlanders kunnen terughalen!

  • De afschalingen van posten zorgde voor veel extra werk bij Cluster Advies en Uitgezonden Medewerkers (UM). Alle daarmee gepaarde mutaties werden keurig verwerkt in het vergoedingensysteem. Daarnaast zijn er veel maatwerkverzoeken geweest die door 3W/Advies werden afgestemd met het interne crisisoverleg. 

  • Het cluster Lokale Medewerkers slaagde erin alle verloningen voor lokaal personeel veilig te stellen ondanks uitdagingen in het internationale betalingsverkeer. 

  • Bij de afdeling Huisvesting (HB) was het logischerwijs enigszins rustiger; vanwege de wereldwijde reisrestricties en coronamaatregelen zijn veel (ver)bouwprojecten uitgesteld.

Ook het MT moest wennen aan de thuiswerksituatie. De meesten weten dat ik graag met iedereen op de werkvloer een praatje maak. Nu konden we slechts virtueel kennismaken met nieuwe collega’s. Ik probeer elke dag even een korte wandeling te maken buiten, dit werkt erg relativerend – in het begin vergat ik daardoor zelfs wel eens een vergadering.

Gezondheid - zowel fysiek als mentaal – is belangrijker dan ooit in deze tijd. Voor sommige collega's kwam Corona heel dichtbij. En op iedereen heeft het flinke impact gehad. Ik kijk ernaar uit om elkaar in 2021 weer te treffen op kantoor. Pas op jezelf, en op elkaar!

Paul Heemskerk

Directeur 3W